Behöver föräldrar meddela de andra barnen om försäljning av hus till ett barn?

Hej! Kan föräldrar sälja ett hus till ett av barnen, utan att meddela de andra barnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawlline med din fråga!

Det finns ingenting som säger att en förälder måste meddela sina barn vad man gör med sin egendom. Dock finns det risk att en försäljning till lågt pris räknas som en gåva, och därmed förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Inte heller en gåva är föräldrarna skyldiga att meddela de andra barnen om, men skriver man inget annat i exempelvis ett gåvobrev kan det räknas som förskott på arv. Då är barnet som fick gåvan skyldig att från sin laglott räkna av det som hen fått i förskott (7 kap. 2 § ärvdabalken).

Föräldrarna är alltså inte skyldiga att meddela resten av barnen om försäljningen, men sker den till ett pris under marknadspriset kan det räknas som en gåva, och därmed förskott på arv. Då kan gåvomottagaren själv bli skyldig att räkna av förskottet från sin laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare