FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt17/11/2018

Behöver ett sällskap betala för mat och dryck om personalen har spillt öl på sällskapet?

Jag och mina vänner var ute på en krog och åt lite snacks och drack några öl. När vi beställde in sista rundan öl så spillde servitören hela ölen på min vän som då fick sin skjorta helt neddränkt. Dålig stämning uppstod direkt då personalen skämdes och gick iväg från vårt bord och kom ej tillbaks. Vi ville då gå därifrån så vi pratade med chefen som gav oss en öl som kompensation för den som blev utspilld. När vi bad att få gå utan att dricka upp (och därmed inte betala för) sista rundan så hotade han att hålla fast oss. Vid det laget hade vi inte betalat för någon av ölarna/maten än.

Vad har vi för rätt till kompensation vid det laget? Har min vän rätt att få kompensation för sin skjorta, är vi tvungna att betala för sista rundan? Hade det varit bättre att vänta på polis och se vad de hade sagt om saken?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är aldrig roligt att få öl spilld över sig, men om det händer så kan det vara fördelaktigt att ha koll på reglerna.

Det uppstår (tyvärr?) ingen automatisk kompensationsskyldighet för en restaurang, krog eller annat serveringsställe om en anställd från detta ställe skulle spilla öl på en gästs skjorta. Det får i så fall hanteras inom Skadeståndslagens (SkL) regler och principer. Och frågan om skadeståndsskyldigheten för skjortan kommer koka ner till frågan om den anställde agerat på ett felaktigt eller försumligt sätt eller inte. Din kompis kommer ha rätt till skadestånd (sakskada) för skjortan under förutsättning att (1) skjortan gick sönder på något vis och (2) den anställde agerade på ett felaktigt eller försumligt sätt (3:1 SkL). Observera att det arbetsgivaren som har ansvar för den anställde och det är därför denne som i så fall ska ansvara för skadan. Men om det var en olyckshändelse (vilket det troligtvis var?) kommer din kompis inte ha rätt till ersättning för skjortan. Den omständigheten att chefen gav er en öl som kompensation får (enligt mig) betraktas som "good will", dvs. Det var av ren välvilja.

Jag vill understryka att det aldrig är bra att gå från ett serveringsställe utan att göra rätt för sig genom att betala för det man ätit och druckit. Eftersom det finns en hög risk att man i så fall gör sig skyldig till bedrägeri eller ringa bedrägeri (9:1 respektive 9:2 Brottsbalken). Och då kommer ägaren (samt alla andra) rätt att gripa - och hålla fast en på platsen (24:7 st. 2 Rättegångsbalken). Därför anser jag det vore mest fördelaktigt för er att ni i första hand betalat för det ni ätit och druckit, inväntat polisen och eventuellt senare löst frågan om ersättning för skjortan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare