Behöver en näringsidkare har returrätt på sina varor?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I och med att din fråga avser köp av varor mellan privatpersoner och företag så regleras detta främst av konsumentköplagen som du kan hitta (här). Särskilt i fråga om returrätt så gäller särskilda regler för distansköp, vilket regleras av distansavtalslagen som du kan hitta (här).
Enligt konsumentköplagen har inte företag någon skyldighet att erbjuda returrätt, konsumenter har inte heller någon rättighet att få returnera sina varor. Det ligger således på företagen fritt att bestämma huruvida returrätt ska gälla på deras butik eller inte. Däremot så gäller andra regler om en vara har köpts på distans eller utanför näringsidkarens affärslokaler. I dessa fall har konsumenten rätt till 14 dagars returrätt på sitt köp, oavsett anledning (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Vad som här avses med distans är avtal som är organiserade för att träffas på distans och där kommunikationen uteslutande sker på distans (1 kap. 2 § Distansavtalslagen). Med köp utanför affärslokaler avses i princip all form av försäljning utanför näringsidkarens normala affärslokaler, exempelvis hemförsäljning (1 kap. 2 § Distansavtalslagen).
Sammanfattningsvis
För att sammanfatta, så har du som näringsidkare ingen skyldighet att ha en returrätt på dina varor så länge varorna inte säljs på distans eller utanför ditt normala affärsställe.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,