Behöver den enskilda egendomen separeras från annan egendom?

Jag har genom arv erhållit kontanta medel som enskild egendom. Jag kommer att investera i fonder/aktier etc och jag har redan fonder /aktier som är giftorättsgods. Vad krävs för att hålla i sär /kunna särskilja den enskilda egendomen i framtiden? Det är ju inte optimalt med separat förvaltning/nya depåer/annan bank etc.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du behöver inte separera din enskilda egendom på något sätt. Jag antar här att testamentet innehåller föreskriften om att egendomen ska vara enskild vilket är tillräckligt för att du ska kunna behålla arvet som enskild egendom vid en bodelning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning angående ärendet inom 3 dagar genom att klicka här.

Är du i behov av löpande rådgivning vill jag även råda dig att du tecknar upp dig på vår Lawline Premium tjänst där du kan få obegränsad, snabb, rådgivning till en fast månadskostnad. Du kan läsa mer om detta på denna länken; http://lawline.se/lawline-premium.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare