Behålla deposition

I somras hyrde jag ut min lägenhet till en kille och båda parterna signerade ett kontrakt jag skrivit där en punkt bland annat var att lämna lägenheten i det skick man fått den, dvs grundligt städad (dammsugad, moppad, dammtorkad och i allmänhet fräsch) När jag kom tillbaka så insåg jag snabbt att hyresgästen inte ens plockat upp dammsugaren och heller inte ens torkat med en trasa på ytor som kök och badrum (har fotograferat). Damm överallt och skräp under säng, matrester kvar i kök och avföring i toalett. I allmänhet en smutsig lägenhet som inte städats för fem öre. Som plus så hade hyresgästen inte haft frysen stängd så den har stått på, med dörren öppen och ett 2 cm istäcke har täckt hela frysen så att lådorna ej går att öppna och att de-frosta tog ca 6 timmar med mycket jobb att skrapa och hacka is samt moppa kontinuerligt för att undvika fuktskador i trägolvet. Jag tog en deposition på 3000 kr och månadshyran var 6500. Min fråga är nu hur mycket det är rimligt att behålla av denna deposition?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt om deposition

Juridiskt ses depositionen som ett separat civilrättsligt avtal vid sidan av själva hyresavtalet.

I hyreslagen stadgas att hyresgästen har en vårdplikt och att hyresgästen är skyldig att kompensera för alla skador som denne orsakar genom vårdslöshet (se 12 kap 24 § hyreslagen). Hyreslagen innehåller däremot inga uttryckliga bestämmelser om deposition.

Som säkerhet för det fall att hyresgästen exempelvis inte betalar hyran eller missköter vårdplikten kan hyresvärden ha rätt att kräva deposition. Det är dock viktigt att hyresvärden specificerar vad depositionen avser i avtalet, det vill säga under vilka förutsättningar hyresvärden får behålla hela eller delar av depositionen. Depositionen fungerar som en ekonomisk säkerhet och kan då avräknas vid utflyttning om det exempelvis visar sig att hyresgästens flyttstädning varit bristfällig.

Hyresvärden har bevisbördan

Jag tolkar det som att du i avtalet inte närmare preciserat vad som förväntas av hyresgästen när hen flyttstädar utan att det står att "lägenheten ska återlämnas i samma skick som vid tillträdet" eller liknande. Det är du som hyresvärd som har bevisbördan för att lägenheten inte återlämnats i avtalat skick. Frågan är då vilket skick den var i när hyresgästen flyttade in och om du kan bevisa att lägenheten avvek från avtalat skick när hen flyttade ut.

Precis som du gjort är det bra att ta bilder på lägenhetens skick vid utflytt för att kunna använda dessa som bevis mot hyresgästen. Däremot kan det vara svårt att faktiskt bevisa att lägenheten var i sämre skick vid utflytt än vid tillträdet om det saknas bevis från tillträdet. Finns det något besiktningsprotokoll eller några bilder?

Hur stor del av depositionen är det rimligt att behålla?

I din situation skulle jag kontakta en flyttfirma och be om en offert för att se vad en flyttstädning skulle ha kostat. På så sätt kan du visa hur mycket flyttstädningen kostar och använda det som bevis mot hyresgästen för att få behålla hela eller en del av depositionen.

Sammanfattningsvis

Förhoppningsvis går hyresgästen med på att avstå hela eller en del av depositionen som kompensation för flyttstädningen. Om inte, kan det bli svårt för dig som hyresvärd att bevisa att lägenhetens skick var sämre vid utflyttningen än vid inflyttningen om det eventuellt skulle uppstå en tvist.

Vänligen,

Louise AnderssonRådgivare