Begränsning av arv till särkullbarn

Vår situation är den här: Jag och min man har ett barn gemensamt. Han har även en son på 21 år sedan ett tidigare förhållande. Jag och min man har köpt ett hus och tagit ett gemensamt banklån för detta. Vår önskan är att den dagen som min sambo går bort ska endast vårt gemensamma barn ärva vårt hus/värdet av det. Huset är något som vi gemensamt köpt för att vårt barn ska växa upp där och det känns verkligen fel om hans äldsta son ska få del av den ekonomiska vinst som skulle bli vid en framtida försäljning. Så min fråga är alltså hur man gör för att endast vårt gemensamma barn ska ärva vårt hus? Kan min sambo skriva över sin del av huset på mig så att jag äger allt på "pappret"? Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att göra huset till din enskilda egendom medför att endast ert gemensamma barn kommer ärva huset. När någon av er går bort kommer inte fastigheten ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider du först kommer sålunda fastigheten oavkortat ingå i din kvarlåtenskap, och tillfalla ert gemensamma barn. Emellertid har ert gemensamma barn inte rätt att få ut arvet efter dig förrän även din make har gått bort, eftersom kvarlåtenskapen ska tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt, enligt 3 kap. 1 och 2 §§ ÄB, https://lagen.nu/1958:637  . Skulle din man gå bort först kommer fastigheten aldrig ingå i hans kvarlåtenskap och således heller inte tillfalla hans arvsberättigade son.  Alltså kommer din mans särkullbarn aldrig ärva huset, oavsett av vem av er som avlider först, om ni gör den till din enskilda egendom.

Ni gör huset till din enskilda egendom genom att upprätta ett äktenskapsförord där ni anger att den ska vara din enskilda egendom. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Det ska sedan registreras hos Skatteverket. (Se 7 kap. 3 § ÄktB https://lagen.nu/1987:230 )

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare