Begränsa sitt barns arv genom testamente

Jag och min fru är gifta och har inget äktenskapsförord, min fru har en vuxen son från en tidigare relation.

Min uppfattning är nu att att om min fru skulle avlida före mig så ärver hennes son hennes kvarlåtenskap dvs 50% av min och min frus gemensamma kvarlåtenskaper.

Vi är båda överens om i ett testamente ändra så att sonen endast ärver 1/3 av hennes kvarlåtenskaper och jag (hennes man) resterande 2/3-delar.

Är detta genomförbart och i enlighet med regler och lagar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i Ärvdabalken.

Vad händer om det inte finns något testamente?

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ärver den efterlevande maken/makan kvarlåtenskapen efter den först avlidna vid äktenskap. Detta gäller dock inte om det finns ett särkullbarn med i bilden, 3 kap. 1 § ÄB. Din frus son från ett tidigare äktenskap är ett särkullbarn eftersom det inte är ert gemensamma barn.När den efterlevande (alltså du) inte är förälder till sonen har sonen rätt att få ut arvet efter sin mor direkt, om han själv inte väljer att vänta på att få ut sitt arv tills du dör, 3 kap. 9 § ÄB. Detta innebär, precis som du säger, att din frus son ärver hela hennes kvarlåtenskap om det inte finns något testamente. Vidare är detta då 50 % av era gemensamma kvarlåtenskaper om ni inte har någon enskild egendom. Detta eftersom makars gemensamma giftorättsgods delas lika vid bodelning, 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken.

Kan man i ett testamente begränsa sitt barns arvsrätt till 1/3 av kvarlåtenskapen efter sig själv?

Nej, inte om barnet begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB. En bröstarvinge, din frus son, har en oinskränkt rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (alltså hälften av kvarlåtenskapen efter din fru), 7 kap. 1 § ÄB. Detta innebär att om din fru i ett testamente testamenterar 2/3 av kvarlåtenskapen till dig kan hennes son vid hennes död begära jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB och få ut hälften av hennes kvarlåtenskap direkt. Detta förutsätter att sonen inom sex månader från det att han tagit del av testamentet begär att få ut sin laglott.

Sammanfattningsvis innebär detta att med ett testamente kan din fru begränsa sin sons arv till hälften av kvarlåtenskapen efter henne (Dvs 1/4 av er gemensamma kvarlåtenskap). Skulle din fru testamentera bort mer än hälften till dig kan alltså sonen begära att få ut hälften av det som han skulle ha ärvt om inget testamente fanns.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare