FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/05/2019

Begära ut gamla domar och beslut från domstolar

Hej min pappa dog 20140312 och jag har i efterhand fått reda på att han har varit dömd för någonting. Jag undrar om domen går att få tag i någonstans eller om den försvunnit för att min pappa är död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domar och beslut utgör allmänna handlingar, vilket innebär att alla personer har rätt att ta del av dem såvida de inte är skyddade av sekretess. Domar och beslut raderas inte riktigt, de går att få tag i på olika sätt.

Om du vill läsa en dom eller beställa handlingar för ett särskilt mål ska du i första hand vända dig till den domstol där ärendet avgjorts. Det kan vara svårt att veta, särskilt med tanke på att vi har väldigt många olika domstolar spridda över hela Sverige. En bra utgångspunkt är att börja med de domstolar som legat inom den region eller län som din far bott i. Skriv ett mejl till dem och efterfråga domar och beslut med din fars personnummer. Handlingar som skickas ut över e-post är oftast gratis då det rör sig om enskilda handlingar. Jag bifogar här domstolens hemsida som kan vara till hjälp för att hitta rätt domstolar och kontaktuppgifter:

Allmän information om att begära ut domar och beslut: Klicka här.

Hjälp att hitta kontaktuppgifter till domstolarna(klicka på länen i bilden): Klicka här.

För äldre handlingar som domstolarna inte längre har i sina arkiv gäller lite andra tillvägagångssätt. Äldre handlingar som domstolen inte längre har i sina arkiv kan finnas hos Riksarkivet (Riksarkivets hemsida). Äldre handlingar från tingsrätterna i Stockholm och förvaltningsrätten i Stockholm återfinns istället hos Stockholms riksarkiv. Äldre handlingar från Malmö tingsrätt finns på Malmö stadsarkiv.

Om det är något oklart är du välkommen att skriva i kommentarsfältet eller skicka in en ny fråga, så återkommer jag så snabbt jag kan.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare