FrågaFAMILJERÄTTFaderskap01/09/2018

Begära faderskapsutredning efter flera år

Mitt barn född -2011 har fader okänd. Nu skulle jag vilja kolla en person...men hur gör jag efter så lång tid ?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Faderskap regleras i föräldrabalkens (FB) tre första kapitel.

Socialnämnden i staden där barnet har sin hemvist är skyldig att utreda faderskapet om du inte var gift vid tidpunkten för barnets födsel (2 kap. 1, 2 och 6 §§ FB). Vid en sådan utredning ska socialnämnden inhämta upplysningar från dig och andra som kan lämna uppgifter av betydelse för utredningen.

Socialnämnden i din stad kan väcka talan om fastställande av faderskap hos den förvaltningsrätt där barnet har sin hemvist (3 kap. 5 § andra stycket FB). Det finns ingen lagstadgad tidsbegränsning på detta. Kontakta därför socialnämnden för att se över möjligheterna till att inleda en utredning om faderskap.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare