Begära betänketid vid äktenskapsskillnad

Hej,

I torsdags gick vår skilsmässa igenom. Vi har tre veckor på oss att begära överklagan. Domen fastställdes enligt de uppgifter vi lämnat och det skedde utan betänketid.

Saken är den att jag har två barn som är under 16 år som bor hos mig, de är dock folkbokförda hos deras pappa men bor hos mig minst på deltid. Jag tänker att vi skulle ha fått svar om betänketid, vilket jag vill ha. Hur gör jag?

Domen följer;

YRKANDEN M.M.

Parterna är gifta med varandra. De har inga gemensamma barn under 18 år och ingen

av parterna har vårdnaden om barn under 16 år boende hos sig.

I en gemensam ansökan har parterna begärt att tingsrätten ska döma till skilsmässa

(äktenskapsskillnad) mellan dem.

DOMSKÄL

Det finns förutsättningar för att döma till äktenskapsskillnad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger ska man i vissa fall ha betänketid innan tingsrätten kan besluta om skilsmässa. En av de anledningarna är om det finns barn under 16 år i familjen och ni är vårdnadshavare samt har barnen boende hos er. I beslutet du bifogat beskrivs det att ingen av parterna har vårdnaden om barn under 16 år boende hos sig. Det framkommer dock inte riktigt om dina barns pappa har ensam vårdnad men att barnen ändå bor hos dig. Skulle det vara så att ni har gemensam vårdnad om barnen så kan du överklaga och ange detta fel som uppstått. Du har då nämligen rätt till betänketid. Har du däremot inte vårdnaden om dina barn, kan du testa att överklaga men det blir antagligen svårt att få igenom eftersom att lagen kräver att föräldern i fråga ska vara vårdnadshavare.

Viktigt att komma ihåg är att tingsrätten inte kan döma till äktenskapsskillnad mellan er förrän en betänketid om minst sex månader förflutit om båda makarna begär betänketid. Ni skulle alltså kunna överklaga och eventuellt få igenom betänketid om ni båda begär att ni vill ha det. Dessutom anges det i 5 kap. 2 § i äktenskapsbalken att om endast en av makarna ansöker om skilsmässa ska först betänketid löpa.

Hoppas att allt löser sig och att du känner att du fick din fråga besvarad! Har du ytterligare frågor ska du inte tveka på att höra av dig igen.

Allt gott,

Suana TaficRådgivare