Begår man brott om man äter upp mat i en butik?

Om en person brutit sig in i en butik under natten och ätit av deras råvaror, och sedan har personen lämnat butiken. Kommer personen anses ha snattat då? Även om råvarorna var i personens mage när hen lämnade butiken?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varför begår man snatteri om man äter mat i en butik?

Att äta upp mat som finns inne i en butik och sedan lämna utan att betala utgör snatteri. För snatteri döms enligt 8 kap. 2 § BrB den som olovligen tager något som tillhör annan med uppsåt att tillägna sig det tagna. Tagandet ska även innebära en skada för den drabbade. Ett tagande kan exempelvis vara att konsumera matvaran inne i butiken. Brottet anses då fullbordat vid tillsägelsen, med andra ord när personen äter råvaran. Tagandet sker olovligen då personen inte har något samtycke från butiken att äta råvaran. Vidare har den som utför gärningen tillängnelseuppsåt då denne inte avsett att betala för varan den konsumerar. Slutligen sker en skada då butiken blir ekonomiskt fattigare av att personen äter råvaran i butiken. Det spelar således ingen roll att råvarorna befinner sig i personens mage när denne lämnar butiken om hen inte betalar för dem.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare