FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/08/2017

Begagnad båt börjar krångla strax efter köpet, vad är säljarens ansvar?

Hej!

Vi sålde en båt med årsmodell -.97 för ett tag sedan. Köparen kom upp och provkörde båten och undersökte den på alla vis. De konstaterade att den var helt till belåtenhet och betalade och sen körde hem båten. (Vanligt kvitto skrevs med summa, datum, märke och årsmodell på båt) Fyra dagar senare så ringer han och säger att motorn har tagit in vatten. Vad har man för skyldigheter som säljare då? Den fungerade alltså prickfritt vid provkörning. 20 år gammal båt. Vi har ju absolut ingen aning om hur dem har framfört båten där borta efter att dom köpt den. Vi uppgav allt vi visste om båten innan köp och vi har kört den tidigare i sommar utan problem.

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej Anna och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ni bör inte ha några problem, såvida köparen inte kan visa på något sätt att felet fanns när ni ägde båten.

Vad säger lagen?

Eftersom ni är två privatpersoner som handlar med varandra gäller köplagen. För att köparen ska kunna kräva prisavdrag, reparation eller hävning, krävs att ett det varit fel på båten när köpet gått igenom och köparen fick nycklarna (21 §). Fel är om båten inte stämmer överens med avtalade egenskaper eller sådant som man kan förvänta sig om båtens skick (17 §). Det får inte vara ett fel som köparen borde ha upptäckt när han provkörde båten (20 § andra stycket).

Om det är fel på båten och detta uppstod innan köpet och det inte faller inom köparens undersökningsplikt, så har denne rätt att kräva reparation eller betalning för reparation i första hand och prisavdrag i andra hand (34 respektive 38 §). Prisavdraget motsvarar mellanskillnaden mellan det belopp som han köpte båten för och det värde som båten istället hade haft med vetskap om felet (att motorn drar in vatten).

Köparen kan häva köpet om felet är "väsentligt" (39 §). Om köparen inte hade kunnat förväntas vilja köpa båten för ett lägre pris med vetskap om felet, så räknas felet som väsentligt. Felet räknas även som väsentligt om det är väldigt opraktiskt med reparation, t.ex. att sådan tar lång tid och det är båtsäsong.

Tolkning av ditt fall

Om han kan visa att felet funnits innan köpet så är hävning lätt för köparen att få till.

Sannolikast är dock att felet inte var där innan köpet, eftersom båten gick bra på provkörningen. Det är betydelsefullt att båten är 20 år gammal, speciellt om ni haft samma motor under hela den tiden. Det kan vara en bra idé att kolla upp vad förväntad livslängd är på en motor av den sorten. Min gissning är under 20 år. Därmed är det inte sannolikt att du dolt något fel som visade sig först när han tog ut båten själv.

Om felet inte fanns innan köpet så kan inte köparen rikta några krav mot dig.

Hur du kan gå vidare

Det är bra att ha en ödmjuk ton här. Antagligen har köparen bara haft väldig otur och nu får han bita i det sura äpplet eftersom du inte har någon skuld i det. Om han riktar krav mot dig, svara med att du motsätter dig kraven och ha med det jag skrivit ovan. Om han går vidare till tingsrätten så rekommenderar jag att du söker ytterligare rådgivning av vår juristbyrå, som även kan representera dig om det går till domstolsförhandling. Dessa kostnader täcks av den som förlorar rättegången.

Lycka till och hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att ställa en fråga här igen nästa gång du behöver hjälp!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare