Begå våldtäkt i sömnen

Vid tre tillfällen har jag vaknat av att min dåvarande pojkvän fört in sin hand i mina trosor för att sedan föra upp sina fingrar i min vagina. Vid första tillfället hade jag tagit en sömntablett och han viste om detta. Jag har inte gett honom samtycke till detta och det har lett till att jag har fått panikångest varje gång efteråt. Han slutade direkt när jag sa ifrån. Han säger att han gjorde detta mot mig i hans sömn men jag vet inte vad jag ska tro. Är detta straffbart och vilket straff skulle han i så fall få? Kan jag anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring vilket brott denna handling utgör samt om det går att anmäla en sådan handling.

I brottsbalkens 6 kapitel finns reglerna för sexualbrott. För våldtäkt krävs att det har skett ett vaginalt, analt eller oralt samlag. Att sticka in fingrarna i en sovande kvinnas slida har ansetts uppnå kraven för våldtäkt (RH 2010:37). Ett samlag kan aldrig anses vara frivilligt då gärningsmannen utnyttjar en sovande persons tillstånd (6 kap. 1 § 1 stycket 2 punkten Brottsbalken). Alla brott som begåtts enligt brottsbalken går att anmäla. Detta går att göra genom att ringa 112, ringa 114 14 eller att på denna sida där du även kan läsa mer om anmälan https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/.

Utöver din fråga vill jag dock även nämna lite om bevisfrågan. När du anmäler någon för brott krävs det att anmälaren, med hjälpa av åklagaren, kan bevisa bortom rimlig tvivel att brottet skett. Vid sexualbrotts anmälan är det vanligt att det är få bevis som finns och det ofta är ord mot ord. På senaste tiden har ett antal åtalande friats från åtal då de hävdat att de sovit och därmed begått samlaget i sömnen (se länkarna nedan). Försvaret har då hävdat att de inte minns att händelsen skett överhuvudtaget. För brott krävs att handlingen begås uppsåtligen (med mening) eller att det skett pågrund av självförvållat rus (1 kap 2 § Brottsbalken). Sömn räknas inte som ett självförvållat rus och brott kan därmed inte begås av gärningsmannen i sömnen.

Om din föredetta pojkvän hävdar att han sovit kommer du därför behöva bevis kring att han inte sov för att han ska bli fälld. Oavsett om din föredetta blir fälld eller ej kommer dock anmälan sparas i statistiken.

Länkar:

https://www.nj.se/kortnyheter/frias-fran-valdtakt-kan-ha-agerat-i-somnen

https://www.dagensjuridik.se/debatt/att-bega-brott-i-somnen-blir-vanligare-och-vanligare/

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare