Bedrägeribrott eller fordringstvist

Hej det gäller så här. Jag spelade betting på spelsidor och hamnade i ett spelmissbruk och det är jag fortfarande. Så jag hade en vän som jag sa till kan du ge mig pengar så att jag spelar på betting och om jag vinner så får du dina pengar tillbaka plus vinst och vänen sa okej, och vi överförde från hennes bankkonto till mitt spelkonto direkt, och det rörde sig om ca 300.000 tusen kr. Men jag har förlorat de och det blev ingen vinst. Och nu har vännen polisanmält det och sa jag har inte sagt okej om det. Vad kommer hända nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Polis/åklagare kommer sannolikt att undersöka om du har begått ett brott i samband med överföringen. Utifrån beskrivningen i din fråga är det troligtvis bedrägeribrott som skulle kunna aktualiseras (se 9 kap. 1 § brottsbalken). För att du ska kunna dömas måste åklagaren kunna bevisa att du uppsåtligen vilselett (lurat) din vän till att föra över pengarna alternativt vilselett henne vad gäller hennes möjligheter att få tillbaka de utlånade pengarna. Baserat på informationen i din fråga verkar det relativt osannolikt att åklagaren skulle kunna bevisa att du, bortom rimligt tvivel, gjort dig skyldig till brott. Han eller hon skulle sannolikt lägga ner förundersökningen.

Det ska dock påpekas att din vän på civilrättslig väg kan väcka talan i domstol mot dig avseende fordringstvist. Det tycks stå klart att ni haft något slags låneavtal. Vad som däremot är tvistigt mellan er är villkoren i låneavtalet där du (ungefär) menar att pengarna utgjorde en gåva ifall det inte blev någon vinst och hon menar att hon har rätt att få tillbaka pengarna oavsett vinst eller ej. I en sådan situation har du troligtvis bevisbördan för att ni kommit överens om att pengarna endast ska återbetalas om de genererat vinst (jämför resonemang i NJA 2014 s. 364). Det innebär att du måste styrka att din version är den korrekta versionen annars blir du återbetalningsskyldig. OBS: en sådan civilrättslig dom innebär bara att du bli återbetalningsskyldig och inte att du döms för brott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare