Bedrägeri via Blocket

Jag har blivit lurad av en person som ville köpa min bil som finns på blocket och det skulle gå genom blocket betalning, jag har gått genom steg och massa mail som va från blocket betalning angående detta och fick öppna mitt bank id och betala frakt avgift och ägare byte avgift som låg på 25500kr och sen blev lurad polisen säger att de inte kan göra nåt åt detta för att pengarna nu har blivit utomlands vad gör jag i såna fall och vem ska jag vända mig till ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då personen vilselett/lurat dig genom dessa steg så har vederbörande begått brottet bedrägeri som återfinns i (9 kap. 1 § brottsbalken). Huvudregeln är att ett bedrägeri utgörs av att en vilseledande handling tar plats som förmår en person att göra något som resulterar i vinst för den som vilseleder och förlust för den personen som blir vilseledd. Förhoppningsvis kan personen som lurat dig hållas ansvarig för detta brott.

Polisanmälan

Min rekommendation är att du polisanmäler detta så fort som möjligt, även om polisen framfört att det inte finns något de kan göra. För att upprätta en polisanmälan kan du ringa polisen på 114 14 eller gå till en polisstation för att be om hjälp. Mina rekommendationer är även att du kontaktar din bank och förklarar situationen så att de kan spärra de konton som gärningsmannen fortsatt kan komma åt för att undvika framtida ekonomiska förluster.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Rijad TrubljaninRådgivare