FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/04/2020

Bedrägeri via BankID

Hej!

Jag har ändvänt en trasig diggipass (enligt min bank X) med vilken kunde jag inte verifiera mitt BankID mot mitt bank, X. Efter det införde X en tjänst dvs att verifiera BankID med engångs kod som man får på sms. Vid en lägenhetsuthyrning ville bedragaren göra en kreditupplysning för vilket hen frågar mig om en kod som jag skulle få från mitt bank. Jag verkligen får en kod och i sms-et från banken står inte vad är det för kod. Jag delat koden med bedragaren utan at veta att X möjliggjorde verifiering av bank ID med det kod. Vidare bedragaren lura mig (genom att flyta över pengar från min spar konto och privata kontot) och gör så att det ser ut hos mig att jag har förlorat 40 000kr. Bedragaren säger att något har varit fel och att hen ska hjälpa mig få tillbaka de 40 000 kr. och pratar med banken för att fixa återbetalningen. Jag blev lurat att ge vidare koder och signera med min bank dosa. Bedragaren kommer på mitt konto och snabb förlorar jag drygt 125 000 i obehöriga transaktioner.

Hur stor roll spelar den felaktiga diggipassen i min kontokapning? Banken säger att det är mitt fel att jag har delar koder, fast jag tycker att det är bankens fel att ge mig trasig diggipass vilket möjligtgörde så lätt att mitt konto blev kapat.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag utgår från att du undrar om du kan hålla X-banken ansvarig över det som har hänt.

Det är väldigt tråkigt att få höra att du har förlorat pengar på grund av en bedragare.

Banker uppmanar alltid sina kunder att aldrig lämna ut en personlig kod

Jag har gjort en ingående undersökning över det du undrar och har kommit fram till följande ⇒

Banker uppmanar alltid sina kunder att aldrig lämna ut en personlig kod. X-banken uppmanar också alltid sina kunder att de aldrig frågar efter en kod, eftersom det är en personlig kod som du ska endast veta och ingen annan.

När X-banken skickar kod via sms står det alltid i början av sms:et vad koden är till för. Kom ihåg till nästa gång att aldrig lämna ut en personlig kod, för att banker brukar aldrig fråga efter en personlig kod. Syftet med personlig kod är att du ska endast veta den och om banken skulle fråga efter din kod, så är syftet förlorat, för att koden är inte personlig längre.

Banken kan inte hållas ansvarig

Precis som X-banken har sagt till dig så kan X-banken inte hållas ansvarig, eftersom du har lämnat koden själv och ingen annan har uppmanat dig, vare sig banken eller någon annan utan din fria vilja har styrt ditt beslut.

Det föreligger inte orsakssamband

Att anklaga på att digipassen var trasig spelar i detta fall inte så stor roll, eftersom det finns inte ett tillräckligt starkt orsakssamband mellan skadan (att du förlorar 125 000 kr) och skadevållande handlingen (att digipassen är trasig) så att det leder till att du säger koden till bedragaren. Det är inte heller typiskt att när en digipass är trasig så förlorar man pengar.

Vad hade effekten blivit om banker hade betalat ersättning trots att kunden själv har gett ut sin personliga kod?

Det är viktigt att förstå varför banker arbetar som de gör. Om banken hade sagt till dig exempelvis 'Ja du ska få ersättning för den skada du har lidit, 125 000 kr' så hade effekten av detta blivit att vilken person som helst skulle ringa till banken och sagt att han/hon har förlorat exempelvis 40 000 kr på grund av att digipassen var trasig så att det ledde till att han/hon gav en personlig kod till bedragaren. Effekten hade inte blivit bra och syftet med personlig kod hade inte funnits kvar längre.

Glöm inte att göra en polisanmälan!

Sammanfattningsvis kommer X-banken inte att hållas ansvarig. Kom ihåg att till nästa gång att aldrig ge ut en personlig kod och om du är osäker ring till banken och fråga om hjälp.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma med en ny fråga här på Lawline eller Lawlines kompetenta jurister.

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare