Bedrägeri trots att ingen ekonomisk förlust skett?

Hej Har en till fråga. Hade en kompis som tyckte det var roligt att göra bort mig med bjuda mig på en fest där jag inte alls var bjuden på. (Har skrivit om berättelsen lite). Detta var enbart för att jävlas/trolla kan det finnas något i brottsbalken för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Bedrägeri eller liknande brott som involverar vilseledande kräver någon form av förmögenhetsöverföring

Vad detta innebär i ditt fall är att din kompis måste ha vilselett dig till att vidta en förmögenhetsöverföring i form av att du gett bort pengar, egendom eller liknande på ett sätt som inneburit skada för dig och vinning för hel. I ditt fall har det ju inte skett någon ekonomisk skada och därav kan ju inte bedrägeri eller något liknande brott vara i fråga.

Gärningen är alltså inte olaglig, även om man såklart man personligen funderar över ur moraliskt rätt det var.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare