Bedrägeri över internet

Hej följde upp en annons via Facebook, om en automatisk bitcointrading plattform, där det va enkelt att registrera sej, och sätta in pengar. Minsta instättning 250euro, vilket va det jag förde över. Direkt efteråt ringer en engelsk talande mäklare och vill hjälpa mej komma igång. Magkänslan om något dåligt hugger in och jag lägger på. Blir uppringt 10ggr dagen därpå. Försöker ta ut mina 250euro men verkar inte att gå. Mailar sedan med mäklaren om att jag vill ta ut mina pengar och får då till svar: Good luck. Reserchar om detta olympusmarket och märker att ja blivit scamed. Ser även att vid ett inaktivt konto på 60 dagar så dras 200euro. Hur kommer jag ur detta? Spärrat mitt betal kort iaf

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag föreslår att du gör en polisanmälan eftersom du har blivit utsatt för bedrägeri, se 9 kap. 1 § brottsbalken. Polisen kan i så fall hjälpa dig att inleda en förundersökning för att eventuellt senare möjliggöra för dig att få tillbaka de pengar du förlorat.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare