Bedrägeri och juridiskt ombud

Vad är nackdelar med ett ombud vid bedrägeri på pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fördelar och nackdelar med ett juridiskt ombud

Den generella nackdelen med ett juridiskt ombud är kostnaderna för att anlita ett ombud. Dock finns det många fördelar med ett juridiskt ombud. För en person som inte är utbildad jurist kan det vara svårt att förstå vissa juridiska termer eller veta hur man ska angripa ett juridiskt problem. När man behöver juridisk hjälp kan det vara fördelaktigt att anlita ett ombud, eftersom dessa oftast är väl insatta i området. Ett juridiskt ombud är antingen en jurist eller en advokat.

Vem ska man anlita?

Det är viktigt att undersöka vilken typ jurist eller advokat som man anlitar. I regel är jurister väl insatta i juridiken, men jurist är ingen skyddad titel vilket gör det värdefullt för dig att undersöka vem du anlitar som ditt ombud. Det kan även vara fördelaktigt att anlita en jurist som är fördjupad i det området som du behöver juridisk hjälp inom. I ditt fall skulle det vara brottmål.

Anmäla till polisen

Mitt tips till dig är att anmäla händelsen till polisen. Då bedrägeri är ett brott, så kan du anmäla det till polisen. Detta kan du göra hos polisstationen eller genom att ringa 114 14. Om detta skulle leda till ett åtal och rättegång kommer du inte behöva betala rättegångskostnaderna, dvs att du bland annat inte behöver betala kostnaderna för det juridiska ombudet som kommer att företräda dig i rätten. Detta betalar staten.

Om du har mer frågor är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Vanessa Butler OlssonRådgivare