Bedrägeri och förskingring vid uppdrag att föra över pengar

Jag har betalat 4000 kr via Swish till en privatperson som har fått uppdraget att agera som växlingsman åt mig.

Personen i fråga har tagit emot mina 4000 kr och ska enligt överenskommelse (muntligt via telefonsamtal) sätta in motsvarande belopp i Iransk valuta (rial) i ett visst iranskt bankkonto hos en bank som är verksam i Iran. Överföringen skulle ha inträffat inom 24 timmar enligt överenskommelse.

Det har nu gått 72 timmar och jag har fortfarande inte fått någon bekräftelse av den iranska banken att pengarna har mottagits.

Personen har inte utfört uppdraget, utan har tagit emot mina pengar via Swish och sedan aldrig hört av sig igen. Det går inte att få kontakt med personen och jag misstänker att han har lurat mig.

Har personen i fråga gjort något brott? Finns det något jag kan göra för att försöka kräva tillbaks pengarna?

Jag har personens telefonnummer, hemadress, fullständiga namn och bildbevis på min Swish överföring.

Värt att nämna i sammanhanget är att svenska banker inte tillåter överföringar av pengar via ett svenskt bankkonto till ett iranskt bankkonto p.g.a. sanktioner införda av USA. Detta kanske skapar hinder mot att jag har någon juridisk grund att polisanmäla personen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag har förstått dig har du gett en person i uppdrag att föra över pengar till ett bankkonto, men personen har istället behållit dina pengar utav en anledning du inte vet något om. Beroende på kan detta utgöra brott mot svensk lag i form av bedrägeri eller förskingring. Det spelar ingen roll om pengarna inte varit möjliga att föras över på grund av amerikanska sanktioner, du kan ändå polisanmäla.

Bedrägeri är ett brott enligt brottsbalken 9 kap 1 §, och innefattar att någon genom vilseledande ska förmå någon till en handling som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Om du, som du beskriver det, har blivit lurad att swisha över 4 000 kr i tron att du skulle få hjälp att föra över dem till ett annat bankkonto, har det skett ett vilseledande. Har personen i fråga därefter behållit pengarna till sig själv, innebär också vilseledandet att du har lidit skada och den andra personen gjort vinst. Har personen uppsåt till vilseledandet, skadan och vinningen kan personen hållas ansvarig.

Gärningen som du blivit utsatt för kan också, beroende på omständigheterna, klassas som förskingring enligt brottsbalken 10 kap 1 §. Detta innebär att gärningsmannen genom avtal eller överenskommelse ska ha haft egendom i sin besittning med skyldighet att lämna ut eller redovisa för egendomen. I det här fallet har personen du gett pengar haft skyldighet att föra över pengarna till ett bankkonto i Iran, alternativt lämna tillbaka pengarna till dig om han eller hon inte kunnat föra över pengarna dit de skulle. Att personen sedan inte gjort det han eller hon varit skyldig att göra är ett brott om handlingen innebär skada för dig och vinning för honom eller henne, samt om han eller hon haft uppsåt till gärningen. Dock riskerar kravet på besittning att inte vara uppfyllt om pengarna endast funnits på ett bankkonto som personen disponerar. För besittning krävs i princip att pengarna ska vara uttagna som kontanter. Är de inte det kan, som jag förstått det, förskingring inte komma i fråga.

Hoppas svaret har hjälpt dig! Om du vill läsa lagen själv kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare