BEDRÄGERI OCH ANNAN OREDLIGHET, 9 KAP BRB

Hej,

Jag investerade pengar i företaget fxtbrokers och får inte ut mina pengar.

De har lurat mig, Var kan jag vända mig för hjälp?

Mvh

Suzan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga lagrum
Bestämmelser som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Brottsbalken (BrB). Bedrägerier regleras i Brottsbalkens 9 kap.

Bedrägeri
Enligt min bedömning har du blivit utsatt för bedrägeri av företaget. Om det företaget Fxtbrokers har lurat dig gällande en investering hos dem, så kallas det för investeringsbedrägeri, och det är olagligt enligt 9 kap. 3 § andra stycket brottsbalken. Sådana investeringsbedrägerier kan även bedömas som grovt bedrägeri.

Mitt råd till dig är att polisanmäla företaget och ge polisen all den information som du kan. Du kan göra en polisanmälan genom att ringa 114 14 alternativt gå till en polisstation. Ditt ärende kommer att undersökas hos polisen och du får sedan får du svar om du kan få pengarna eller inte.

I vissa fall är det även så att försäkringar täcker bedrägerier, så kolla upp detta med ditt försäkringsbolag.

Avslutning

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare