Bedrägeri då man blivit lurad på en s.k. ”skins” i spelet CS?

Ska man polisanmäla när man blivit lurad på en sk "skins" i spelet CS. Min son har betalat via swish men inte fått sin "skins" skickad. (550:-). Är det en form av bedrägeri? (De var överens om priset innan).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det luktar sannerligen bedrägeri enligt 9 kap 1 § Brottsbalken lång väg i din fråga. Din son har betalat 550 kr och har då rätt att få sin "skins", då de två avtalsparterna varit överens om just detta. Din son hade ju naturligtvis inte swishat okänd person X 550 kr för absolut ingenting varför det förmodligen rör sig om ett bedrägeribrott om nu din sons utlovade "skins" aldrig skickas till honom.

Har du och din son säkerställt att det inte "bara" rör sig om en sen leverans eller annat köprättsligt dilemma torde alltså en bedrägerianmälan vara på sin plats. Det juridiska "nästa steget" i det fall att din son inte får sin "skins" är alltså att upprätta en polisanmälan.

Denna typ av bedrägeri måste anmälas via 114 14 eller på närmaste polisstation. För mer matnyttig information gällande anmälan av brott hänvisar jag till polisens hemsida.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare