Bedrägeri att lura någon på pengar för flyttstädning?

Tvist. Jag sålde ett hus och gjorde en flyttstädnig med min särbo som jobbar inom städ. Var på nya ägarna klagar på dålig städningen. Inget konstigt i det. Men nu kommer det jag inte tycker är okej. De kräver mig på 5000 för att sedan städa själv de påstod att en firma tar 7000. Nu betalade jag det i godtro att de var ärliga samt att de pressade mig med att det var bråttom och de visste att jag inte kunde komma och rätta till det. Då jag flyttat långt bort. Samt att jag är rädd att de ska göra något med min motorcykel som vi var överens om kunde stå till våren. En hel flyttstädnig En hel flyttstädnig går på mellan 2800 och uppåt. Kan jag begära att få igen en del av pengarna? Hur mycket? Finns det någon möjlighet att anmäla dem för bedrägeri eller något?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det fall de faktiskt lurat dig att betala för mycket pengar, finns det möjlighet att de kan ha gjort sig skyldiga till bedrägeri (9 kap. 1 § brottsbalken). För att brott ska föreligga, krävs det att de vilselett dig, såtillvida att du företagit en handling/underlåtenhet (en ekonomisk disposition), vilken innebär vinning för dem och skada för dig. I detta fall, förutsatt att det lurat dig att betala mer, så har de vilselett dig, du har företagit en handling som inneburit vinning för dem, men skada för dig. Skadan och vinningen ska båda vara en omedelbar följd av dispositionen. Utöver detta krävs det även att de haft uppsåt att lura dig, dvs. de ska ha varit medvetna om att det fanns en risk att vilseledandet skulle leda till att du företog en handling som innebar vinning för dem och skada för dig.

Den som vill inleda en process i domstol (käranden), gör detta såtillvida att ansökan om stämning skickas till tingsrätten. Det är emellertid av betydelse, att huvudregeln är att den som förlorar ett mål får betala motpartens kostnader och sina egna (18 kap.1 § rättegångsbalken). I det fall det tvisten berör inte är värt mer än ett halvt basbelopp (22 750), finns en regel som begränsar storleken på den ersättning man kan bli skyldig att betala (18 kap. 8a § rättegångsbalken). Allmänt bör sägas att har man inte tidigare erfarenhet från domstolsprocess eller är relativt säker på att vinna bör man, innan man ansöker om stämning, konsultera en sakkunnig.

Vill du ha hjälp med att upprätta en stämningsansökan kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Alternativt kan du upprätta en polisanmälan.

Jag skulle emellertid rekommendera dig att efterhöra med dem om det finns kvitto på städningen. Finn det kvitto som bekräftar städningen är allt väl. Kan de inte uppvisa kvitto kan du gå vidare enligt ovan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare