Bedragen på pengar

Hej,

min s k pojkvän (hans bror är inblandad) sedan ett år tillbaka har vilselett mig och på så sätt lurat av mig ca 300 000kr... är detta brottsligt? Omständigheterna är en påhittad skilsmässa och detaljerade lögner för att göra det hela trovärdigt. Jag har många sms som kan styrka detta och dessutom vittnen. Inga skrivna papper men muntligt har både han och hans bror sagt att de ska betala tillbaka vilket vittnen berättar att de säger för att hålla mig lugn och inte anmäla dem. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Den handling som du beskriver låter som ett fall av bedrägeri. Brottet bedrägeri behandlats i 9 kap 1 § Brottsbalken (BrB) "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år."

Dessa personer har lurat dig att låna ut pengar till dem och därmed bedragit dig på pengar. Du bör polisanmäla detta brott, särskilt om personerna i fråga inte betalar tillbaka de lånade pengarna. Att du har kvar sms och vittnen är mycket bra som bevisning för polisen.

Önskar dig all lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare