FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/04/2022

Beaktas straffrabatten när brottet begicks eller när domen vinner laga kraft?

Hej, Får man straffrabatt om man utfört ett brott som 20 åring 2019 där fängelse är påföljden trots att domen vinner laga kraft 2022?

Lawline svarar

Hej, Får man straffrabatt om man utfört ett brott som 20 åring 2019 där fängelse är påföljden trots att domen vinner laga kraft 2022?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag är brottsbalken (BrB)

Utgångspunkten är att har någon begått brott innan personen fyllt 21 år, ska detta beaktas vid straffmätningen, enligt 29 kap. 7 § BrB. Utifrån det kan vi konstatera att det avgörande är när brottet begicks och inte när domen vinner laga kraft.

Om ett brott begicks vid 20 års ålder är det den ålder som domstolen ska beakta.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare