Beaktas preskriberade brott vid prövning av olaga förföljelse / grov fridskränkning?

Hej, om en person blir utsatt för upprepade ofredanden men att det hinner preskriberas och efter preskriptiontiden gått ut blir samma person ofredad igen. Tas det då hänsyn till de preskriberade ofredandena så gärningsmannen kan dömas för olaga förföljelse eller räknas de inte med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns brottstyper i brottsbalken (BrB) som utgörs av flera upprepade brott, däribland grov fridskränkning i 4 kap. 4 a § BrB och olaga förföljelse i 4 kap. 4 b § BrB. Det anses att dessa samlingsbrott har påbörjats när tillräckligt många separata brott med tillräckligt stark koppling till varandra har förövats. Det är alltså de separata brotten som bygger upp samlingsbrotten, men dessa separata brott kan endast användas som byggstenar om de inte är preskriberade. Detta motiveras delvis med att man inte vill kringgå preskriptionsbestämmelserna, men även för att samlingsbrotten kräver att de separata brotten har en kontinuitet, som kan sägas spricka om det förflutit så mycket tid avseende en eller några gärningar så att de preskriberas.

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare