Baseras laglotten på hela kvarlåtenskapen eller bara den del som inte har testamenterats bort?

Baseras laglott på hela arvsbeloppet oasvett om testamentet säger att hälften av kvarlåtenskapen skall tillfalla annan bröstarvinge eller laglotten en baseras på andra hälften av kvarlåtenskapen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det är din fråga hur en laglott ska beräknas, och mer specifikt om laglotten ska beräknas på hela kvarlåtenskapen eller bara på den delen som inte har testamenterats bort. Jag kommer börja med att förklara lite kring arvslott och laglott så om du bara vill ha ett kort svar på din fråga så finns det längre ner.

De regler som rör arv och laglotter finns i ärvdabalken (ÄB).

Vad är en arvslott och hur ska laglotten beräknas?

Huvudregeln när det kommer till arv är att bröstarvingarna ärver och att de ska dela lika på arvet (ÄB 2 kap. 1 §). Den del varje bröstarvinge får i arv kallas arvslott. Om det skulle finnas ett testamente som testamenterar bort hälften eller till och med hela kvarlåtenskapen så kommer bröstarvingarnas arvslott påverkas men de blir inte helt utan arv.

Laglott innebär en rätt för bröstarvingarna att åtminstone få hälften av vad de skulle fått enligt lag, oberoende av testamentet. Laglotten är alltså lika med hälften av arvslotten (ÄB 7 kap. 1 §). Även om halva kvarlåtenskapen är borttestamenterad så har de andra bröstarvingarna fortfarande rätt till sin laglott och beräkningen av denna baseras på kvarlåtenskapen i sin helhet.

Något som är viktigt att komma ihåg är att bröstarvingen måste jämka testamentet för att få ut sin laglott. Detta måste göras inom sex månader efter att du tagit del av testamentet (ÄB 7 kap. 3 §).

Ett exempel

Om en kvarlåtenskap har ett värde på 12 000 kr och det finns fyra bröstarvingar så kommer deras arv, eller arvslott, vara 3000 kr var. Om det finns ett testamente som säger att halva kvarlåtenskapen (6000 kr) ska ges till bröstarvinge A så kommer bröstarvinge B, C och D antingen få dela lika på det som finns kvar eller jämka testamentet för att få ut sina laglotter. Bröstarvingar har ju rätt till ett arv som minst motsvarar deras laglotter. I detta fallet skulle B, C och D:s laglotter vara 1500 kr var. Detta innebär att B, C och D får ut 1500 kr var medan A får ut 5500 kr. A får alltså avstå 500 kr för att de tre andra bröstarvingarna ska kunna få ut sin laglott.

Sammanfattning

Laglotten ska beräknas på hela kvarlåtenskapen, oavsett testamente.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer får du mer än gärna ställa en till fråga eller höra av dig till Lawlines telefontjänst.

Med vänlig hälsning,

Mimmi JohanssonRådgivare