Barns rätt till laglotten

Vi är tre syskon. Mina föräldrar har testamenteterat lös egendom samt det mesta av pengavärdet till vår yngre bror ( som vid fars bortgång var 27 år). Jag och min syster får dela på 1/3 alltså ca 16% enligt testamentet. Vad gäller? Ska vi dela på 1/3 del samt laglott? Kan vi få testamentet ogiltigförklarat då vår bror inte hade utbildning eller arbete vilket oroade föräldrarna då testamentet skrevs?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om dina föräldrar var gifta och endast hade gemensamma barn, ärver barnen allt om det inte finns något testamente som anger annat. De gemensamma barnen får inte ut sitt arv förrän båda föräldrarna har dött.

Föräldrar kan begränsa sina barns arvsrätt genom att upprätta ett testamente till förmån för ena barnet. Det går dock inte att frånta dig och din syster hela er arvsrätt utan ni har alltid rätt att få ut er laglott. Laglotten motsvarar hälften av det som ni skulle ha haft rätt till enligt lag.

Märk väl att laglotten inte utfaller automatiskt. För att du ska få ut din laglott förutsätts att du begär jämkning av testamentet inom sex månader från det att du blev delgiven testamentet. Jämkning kan ske antingen genom att du riktar ditt anspråk direkt till din bror eller genom att du väcker talan mot denna. Om du inte begär jämkning inom jämkningsfristen förlorar du din rätt att få ut laglotten.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare