Barns rätt till föräldrars egendom

Min pappa och hans fru sålde sitt hus till deras gemensamma dotter

Min pappas fru stod som ägare på huset har jag ingen rätt att få del av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag klargöra att du inte har någon rätt till din pappas egendom alls, tills dess att han avlider. Du har alltså i nuläget ingen rätt att få ta del av huset. När din pappa avlider har du däremot som bröstarvinge rätt att få ut din laglott. Storleken på denna laglott blir ju beroende av hur stor egendom din pappa hade vid sin död.

Eftersom att din pappas fru stod som ägare på huset så är det inte säkert att han tagit del av vinsten för försäljningen. Detta beror på om huset var fruns enskilda egendom eller inte.

Utgångspunkten är alltså att du inte har någon rätt till huset i sig eller vinsten för försäljningen så länge din pappa lever. Huruvida du får del av det vid hans död beror på om huset var hans frus enskilda egendom eller inte.

Hoppas svaret var till hjälp!

Julia StenslundRådgivare