Barns rätt till arv

Jag har läst någonstans att om jag gifter mig så förlorar mina barn rätten till att ärva sin biologiska pappa. Stämmer det? Mvh Sandra.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Regler om arvsrätt finns i Ärvdabalken (ÄB), vilken du hittar här.

I ÄB 2 kap. 1 § stadgas att de närmaste arvingarna (alltså de som har rätt till arv) är den avlidnes bröstarvingar, alltså den avlidnes barn. Barn har därmed rätt att ärva sina föräldrar, oavsett om barnens andre förälder har gift om sig eller inte. Att du gifter om dig inverkar alltså inte på dina barns rätt till arv efter sin biologiska pappa. Däremot har inte dina barn någon legal arvsrätt efter din nya make.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare