FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga18/01/2019

Barns rätt att råda över gåvor

Hej!

Jag undrar om en minderårig som är 13 år gammal får köpa en dyr leksak för typ 1500 kr på sina egna pengar som han sparat från sina födelsedagar dvs, han fått pengar från släktingar. Pengarna räknas ju som gåvor eller? Så är det hans egna pengar som han kan köpa vad som helst för?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med Din fråga!

Huvudregeln, vilken vi finner i 9 kap. 1§ Föräldrabalken, är att barn under 18 år inte får råda över sin egendom eller ingå avtal. Samma paragraf stadgar dock att om en gåvogivare har lagt fram villkor om att barnet ska ha full rådighet över en gåva blir detta istället fallet.

Svaret på din fråga beror alltså på hur gåvan har getts. Om gåvogivaren sagt att barnet ska få hantera pengarna på valfritt sätt finns inga hinder för att köpa leksaken. Om inget sådant villkor har lagts fram gäller dock huvudregeln, vilken innebär att barnet inte har möjlighet att ingå avtalet och köpa varan.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare