Barns arvsrätt

Hej,
Min pappa var sambo, dom har 1 barn tillsammans. Min mamma är avliden. Vi är ytterligare 2 helsyskon. Nu har min pappa gått bort och jag har funderingar på arvet, sambon ärver halva huset och vi 3 syskon på den andra halvan. Jag tycker det verkar konstigt att mitt halvsyskon ska vara med och dela på den andra hälften och sen kommer ärva sin mammas del. Inget testamente finns. Hur säger lagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv finner du i Ärvdabalken (ÄB). Eftersom testamente inte finns blir 2 kapitlet ÄB gällande släktingars arvsrätt tillämpbart.

Ditt halvsyskon är en bröstarvinge, barn till din pappa, och har därmed samma arvsrätt som du och ditt andra syskon. Detta stadgas i 2 kapitlet 1 § ÄB. Ni 3 syskon kommer då att ärva en lika stor del av din pappas tillgångar.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare