Barnets bästa enligt socialtjänstlagen

Hejsan!

Vad menar de i paragraf 1 i SoL om det särskilda uppdrag att verka för barns bästa som SoL föreskriver samt och andra a-kapitlet i SoL?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnets bästa
Det finns bestämmelser i socialtjänstlagen (SoL) som syftar att stärka barnens ställning vid insatser enligt socialtjänstlagen. Vid åtgärder som rör barn ska barnets bästa särskilt beaktas (1 kap. 2 § SoL). Vad som är barnets bästa grundas på en bedömning i det enskilda fallet. För att besluta om vad som är barnets bästa analyseras olika förslag till lösningar som sedan vägs mot varandra. Vidare kan nämnas 5 kap. 1 – 3 § SoL som specificerar vad socialtjänsten ska verka för i förhållande till barn och unga. Socialnämnden ska bl.a. verka för att barn och unga vuxna växer upp under trygga och goda förhållanden (se 5 kap. 1 § första punkten SoL).

I handläggning av ärenden som rör barn ska även barnet själv få framföra sina åsikter och de ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad (11 kap. 10 § SoL). Barnets rätt att uttrycka sin åsikt i saker som berör dem personligen betyder att deras inställning ska klargöras utan att barnet för den skull sätts i svåra valsituationer. Bedömningen av barnets vilja kan påverka tolkningen av barnets bästa. Barnets bästa behöver inte vara avgörande för vilket beslut som fattas enligt socialtjänstlagen men ska alltid beaktas, utredas och redovisas. Vid beslut och andra åtgärder som rör vård och behandlingsinsatser enligt socialtjänstlagen ska dock barnets bästa vara avgörande. I en konflikt mellan barnets behov och andra intressen ska hänsyn till barnets bästa alltid ges företräde.

Kommunernas ansvarsfördelning
Enligt 2 a kap. SoL har kommunen det yttersta ansvaret för insatser enligt socialtjänstlagen. Kommunen har ansvaret för att den enskilde får det stöd och den hjälp som personen behöver. I kapitlet finns en fördelning av ansvar mellan kommuner. Kommunernas ansvar för insatser fördelas mellan en persons vistelsekommun, bosättningskommun och kommun där personen är folkbokförd. I kapitlet finns alltså en fördelning av kommunernas ansvarsområden avseende insatser enligt socialtjänstlagen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare