FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/01/2019

Barnet är inte mitt, vad kan jag göra?

Vi var gifta men barnet är inte mitt, vad kan jag göra? Vi är skilda nu men jag står som pappan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Föräldrabalken 1-3 kap då du undrar över dina möjligheter att ändra på faderskapet.

Hävning av faderskapet:

Eftersom att ni var gifta då barnet föddes blev du som sk. presumtiv fader fastställd som pappan. (1:1). För att häva detta faderskap kan du föra en talan om att du inte är fader till barnet. En sådan talan är endast möjligt för en liten krets personer att föra. Du själv kan väcka talan om detta mot barnet (3:1) i den domstol i orten där barnet har sin hemvist (3:3). En sådan talerätt om att häva faderskapet har även barnet i fråga, (3:2) och om barnet är omyndig kan hen företrädas av modern (3:4). För att nå framgång med en sådan talan om hävning så krävs bevis så som DNA test. (Se 1:2 1 st)

Ett ytterligare alternativ som finns, men som jag inte kan utläsa i ditt fall, är om modern eller du bekräftat en annan mans faderskapsbekräftelse. Då skulle även ditt faderskap hävas, (1:2 2 st och 1:4).

Finns DNA bevis så kan domstolen häva faderskapet (1:2 1 st 2 p). Huvudregeln är att ett nytt faderskap inte kan fastställas innan det förra är hävt.

När faderskapet väl är upphävt så kan ett nytt faderskap fastställas. Detta görs genom en faderskapsbekräftelse eller genom dom. Här medverkar socialnämnden i er kommun, vilka har långtgående befogenheter. De är skyldiga att utreda vem som är fader till barnet. De kan bl.a. fastställa ett faderskap genom DNA (2:1, 2:6) Även barnet och barnets mamma kan medverka till att fastställa fadern (3:4).

Sammanfattning:

För att häva ditt faderskap är det i ert fall du eller barnet (ev. företrädare) som kan väcka talan om detta i domstol.

Hoppas att du fick klarhet i situationen, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen. Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare