FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/03/2019

Barnbidrag vid gemensam vårdnad

Hej! Om jag och barnens pappa har gemensam vårdnad men jag har barnen 98% av tiden. Kan han ändå kräva halva barnbidraget, som inte ska gå till barnen från hans sida? Han lägger inga pengar alls på barnen eller har dom hos han mer än stora pojken kanske 1 dag i veckan. Barnen är 6 år resp 6 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni gemensam vårdnad om barn födda före den 1 mars 2014 kan ni föräldrar välja vem av er som ska få barnbidraget. Om ni inte har gjort ett aktivt val så betalas pengarna ut till mamman. Föräldrar som inte bor tillsammans, men är överens om att dela på barnbidraget, kan ansöka om det.

Är barnen födda efter den 1 mars 2014 är barnbidraget fördelat på båda föräldrarna om de har gemensam vårdnad. När föräldrar har gemensam vårdnad om ett barn lämnas barnbidrag med hälften till vardera föräldern. Om föräldrarna vill ändra mottagare av barnbidraget måste de vända sig till Försäkringskassan.

I 16 kap. 7§ Socialförsäkringsbalken (SFB) stadgas att om barnet varaktigt bor tillsammans med endast en av föräldrarna, har den föräldern efter anmälan till Försäkringskassan rätt att uppbära bidraget.

Du bör därmed göra en anmälan till Försäkringskassan om att era gemensamma barn varaktigt bor hos dig. Om en sådan anmälan redan är gjord och Försäkringskassan fann att anmälan stämmer, så har inte barnens pappa rätt att kräva att han ska få ta del av bidraget.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare