Barnbarns rätt att ärva

Hej! Jag har en fråga kring arv! Min farmor gick bort för två år sedan. Jag och mina två bröder är bröst arvingar. Min far är död och min riktiga farfar med. Men vi har en ingift styvfarfar. Ärver han enligt ärvdabalken före oss bröstarvingar trots att han inte är vår riktiga farfar? Eller delas det lika på lotten? Alltså att vi bröstarvingar får hälften av arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida din styvfarfar ärver före dig och din bror med anledning av din farmors bortgång. Vägledning finns att hämta i Ärvdabalken (hädanefter ÄB).

Huvudregeln är att efterlevande make ärver hela kvarlåtenskapen om arvlåtaren endast efterlämnar gemensamma barn (3:1 ÄB). De gemensamma barnen kommer emellertid få ut sin del av arvet först efter att den efterlevande maken har gått bort. Undantag från detta är om makarna har barn som inte är gemensamma, då har särkullbarnen rätt att få ut sitt arv före den efterlevande maken (3:1 st.1 andra meningen ÄB). Eftersom din far inte var din farmors och styvfarfars gemensamma barn, så har han rätt att få ut sitt arv innan din styvfarfar. Däremot uppfattar jag det som att din far redan var avliden innan din farmors bortgång. Om så är fallet kan han inte få ut något arv då det förutsätts att arvtagaren lever vid arvlåtarens död (1:1 ÄB). Eftersom din far har er som egna avkomlingar, så ska ni i stället träda i hans ställe och få lika stor lott (2:1 st.2 ÄB).

Sammanfattningsvis innebär det att du och din bror ärver före din styvfarfar. Om det endast är fråga om att du och din bror ska få ta del av arvet, det vill säga om er farmor inte hade några fler barn utöver din far samt om ni inte har några fler syskon, så ska arvet delas lika mellan er.

Lawline RådgivareRådgivare