Barnbarns laglott

Har en dotter, som är allvarligt sjuk, som har två barn. Dottern har inte haft vårdnaden av barnen. De har heller inte haft någon kontakt med varandra på många år. Om dottern går bort före mig, vill jag inte att barnbarnen ska ärva mig. Eller måste dom det?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt arv måste gå till dina barnbarn om din dotter skulle gå bort innan dig. När jag svarar på din fråga förutsätter jag att du endast har ett barn. Regler om arv hittas i ärvdabalken.

Bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott. I första hand är bröstarvingar den avlidnes barn. Om den avlidnes barn inte längre är i livet ärver istället detta barns avkomlingar i sin avlidna förälders ställe.Detta innebär att om din dotter skulle gå bort innan dig så kommer dina barnbarn att ärva i hennes ställe. Barnbarnen har alltså en arvsrätt.

Om du väljer att inte skriva ett testamente så kommer hela arvet att gå till barnbarnen (2 kap 1 § ärvdabalken) då de får 50 % var (arvslotten). Väljer du att skriva ett testamente så kan du undanta en del av arvet från barnbarnen. Barnbarnen kommer alltid att ha rätt till sin laglott och den kan du inte testamentera bort (7 kap 1 § ärvdabalken). Laglotten är halva arvslotten. I barnbarnens fall blir det 25 % var och resterande 50 % av arvet kan du testamentera bort hur du vill. Du kan alltså testamentera på så sätt att barnbarnen endast har rätt till laglotten och inget mer.

Svaret på din fråga är alltså att barnbarnen måste ärva dig om din dotter går bort först. Du kan inte göra barnbarnen helt arvslösa men du kan skriva ett testamente som till viss del kan begränsa hur stor del av arvet barnbarnen har rätt till.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare