Barnbarn har (generellt sett) ingen oinskränkt rätt till arv

Kan vissa barnbarn uteslutas från arv? Typ att ett barnbarn får arv och det övriga 4 barnbarn går arvslösa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ja, barnbarn har ingen oinskränkt rätt till arv. Det är helt ok med ett testamente som t.ex. föreskriver att endast ett barnbarn ska ärva. Det är endast bröstarvingar som har en oinskränkt rätt till sin laglott, oavsett om ett testamente föreskriver något annat.

Det ovan sagda förutsätter dock att barnbarnen inte är dina bröstarvingar. Bröstarvingar är i regel dina barn, men om ditt barn har gått bort, blir dennes barn istället din bröstarvinge. Och får då en rätt till laglott.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare