FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/06/2015

Barn som söker fastställa faderskap

Hej! Vi är fyra syskon,och vi vet att han som står som vår far inte är de! Kan vi kräva en faderskaps test? Tacksam för svar.Hälsningar Berith

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fastställande av faderskap via socialnämnden

Huvudregeln är att barnets far presumeras vara den med vilken modern var gift med vid barnets födelse, 1 kap. 1 § föräldrabalken (1949:381). Om er far begär det, eller om det finns anledning till antagande att modern haft samlag med mer än en man under tid då barnet kan vara avlat, kan ni ta kontakt med socialnämnden. Socialnämnden är i den kommun där barnet är folkbokfört skyldig att utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs, om barnet har hemvist i Sverige, 2 kap. 1 § föräldrabalken. Socialnämnden bör vidare se till att blodundersökning görs beträffande modern, barnet och den som kan vara far till barnet, 2 kap. 6 § föräldrabalken. Deras utredning kostar ingenting.

Fastställande av faderskap via domstol

Ni ska väcka talan mot mannen om ni vill fastställa att han inte är er far, vilket ni gör genom att söka fastställande av faderskap i domstol i den ort där någon av er har sitt hemvist, 3 kap. 2, 3 och 5 §§ föräldrabalken. Denna väg kan dock bli dyr och kan ta längre tid.

Avslutande råd

Jag rekommenderar att ni i första hand tar kontakt med socialnämnden i er kommun. De har möjlighet att, om de finner att det finns anledning till det, begära ett DNA-test. I andra hand kan ni väcka talan i domstol, men var medveten om att det kan kosta en del pengar.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Föräldrabalken.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare