Barn och särkullbarns rätt till arv

Jag är gift och har 3 barn inom äktenskapet och har tre barn som min man inte är far till

Hur fördelas mitt arv?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med tanke på att det i frågan inte står något om testamente kommer jag i svaret utgå från att inget sådant finns. Skulle du ha upprättat ett testamente får du gärna inkomma med information kring hur detta är reglerat så svarar vi utifrån den informationen!

Huvudregler

Barn är bröstarvingar och har en stark rätt till arv. I enlighet med 2 kap. 1§ Ärvdabalken är barn att ses som bröstarvingar och enligt samma paragraf ska varje barn få rätt till lika stora lott. I ditt fall kommer alltså varje barn ha rätt till 1/6 av den kvarlåtenskap du lämnar kvar. Barn ligger dessutom i den högsta arvsklassen, vilket innebär att dessa har den primära rätten till ett arv. Skulle du avlida efter din make innebär detta att hela ditt arv kommer delas ut direkt, med lika mycket till varje barn.

Skydd för efterlevande make

Skulle du avlida först finns ett antal andra regler vi måste ta hänsyn till. Efter ett dödsfall måste först en bodelning förrättas och efter detta kan arvet fördelas ut. Om man är gift finns dock regleringar som ska skydda efterlevande make, vilka vi hittar i 3 kap. Ärvdabalken.

Utgångspunkten är här att den efterlevande maken ärver allt och därmed går före andra personer som har arvsrätt, i enlighet med 3 kap. 1§ ÄB. I samma paragraf stadgas dock att särkullsbarn har en rätt att få ut sitt arv direkt. I ditt fall innebär detta att dina utomäktenskapliga barn kommer få ut sitt arv direkt (1/6 var).

Efterarvsrätt

Era gemensamma barn kommer dock inte få ut något arv direkt, utan deras arv tillfaller först efter att din partner avlidit. Barnen får alltså efterarvsrätt, eller som det också kallas, sekundosuccession. Detta stadgas i sin tur i 3 kap. 2§ ÄB.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare