Barn har rätt till laglott som är en halv arvslott

Hej. Min fru och jag äger vårat hus gemensamt. Kan jag via ett testamente ge bort min del till min fru när jag dör ? Ps jag har 4 barn som jag inte vill att dom ärver huset.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina barn har rätt till arv från dig. Om du har 4 barn men inget testamente kommer dina barn att ärva en fjärdedel var av den egendom som du lämnar efter dig. Genom att skriva ett testamente kan du undanta viss egendom från dina barns arvsrätt, t.ex. huset om du inte vill att dina barn ska ärva huset. Genom att skriva med att din fru ska få din del av huset i ditt testamente gör du att dina barn endast får dela på den övriga egendomen du lämnar efter dig.

Det som kan vara viktigt för dig att tänka på är att barn till en avliden person alltid har rätt till sin så kallade laglott. Laglotten utgörs av halva arvslotten. I din situation är dina barns arvslott en fjärdedel av din egendom (eftersom du har fyra barn). Laglotten är därför en åttondel av din egendom (hälften av en fjärdedel). Alla dina fyra barn har denna rätt till laglott som inte kan begränsas genom ett testamente. Detta innebär att ifall ditt ägande i huset utgör mer än hälften av det totala värdet av alla dina tillgångar då du avlider kommer din fru inte få ärva huset. Dina barn har istället rätt att jämka testamentet för att få ut sin laglott, din fru kan däremot få resten av din egendom efter att dina barn har fått sina laglotter.

Om ditt ägande i huset utgör mindre än hälften av värdet av dina totala tillgångar kommer din fru däremot kunna ärva huset eftersom att dina barns laglotter kan fyllas av andra tillgångar.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare