FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/04/2020

Bankfullmakt

Hej,

Jag har bankfullmakt för min far som är dement.

Han har en del pengar.

Jag har ett syskon,syster

Jag har tagit ut en del pengar till mig och min syster 50/50 för att täcka diverse utgifter som vi har för fars saker och hus.

Är det ok?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga vad för behörighet som du har som fullmaktstagare. För att en bankfullmakt brukar vanligtvis bestå av flera olika alternativ som fullmaktsgivaren (din far) kan kryssa i. I de alternativen framgår det vad för behörighet som fullmaktsgivaren vill att fullmaktstagaren ska ha, som exempelvis 'göra stående överföring mellan mina egna konton'. Om det skulle vara så att din far som är fullmaktsgivare har kryssat i den rutan, innebär det att du som fullmaktstagare får endast göra stående överföring mellan egna konton och inget annat.

Min rekommendation

Det är viktigt att du läser vad som står i fullmakten. Alternativt kan du ringa till den banken som din far är kund hos och frågar dem om vad för rättshandlingar som du och din syster får ingå som fullmaktstagare.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du är fortfarande osäker på om du har gjort rätt eller fel är mitt råd att du pratar med Lawlines jurister som kommer att hjälpa dig otroligt bra!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare