FrågaEKONOMIÖvrigt01/05/2019

Bankens rättighet att neka någon att öppna konto

Kan bankerna neka mig ett företagskonto om jag har skuld till kf

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att banker och kreditmarknadsbolag som erbjuder inlåningskonton (det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar) har en skyldighet att ta emot insättningar från alla (11d § Lagen om insättningsgaranti). Det betyder att alla också ska kunna öppna ett konto hos dessa bolag.

Det finns dock vissa undantag från denna skyldighet till exempel om banken begår ett brott genom att ta emot pengarna, om det finns misstanke om penningtvätt eller om kunden tidigare gjort sig skyldig till misskötsel eller ohederlighet mot banken. Enligt Finansinspektionens allmänna råd om inlåningskonton bör betalningsanmärkning inte utgöra tillräcklig grund för att neka någon att öppna ett konto.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare