Bältesplikten för mopedbilar

Hej, Jag och några vänner har diskuterat/ skämtat om att om den tredje personen i en mopedbil har hjälm är det okej eftersom man antingen ska ha bälte eller hjälm. Skulle detta fungera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga så att du undrar vad som gäller för det fallet att tre personer färdas i en mopedbil som är utrustad med endast två säten med bilbälten.

Som utgångspunkt så ska alla som färdas i en fyrhjulig moped med karosseri (mopedbil) använda sig av en plats med bilbälte om en sån finns tillgänglig, och använda bilbältet, 4 kap. 10 § Trafikförordning (1998:1276) (TrafikF).

När man använder bilbältet så behöver man inte ha hjälm, 4 kap. 9 § 2 st. 5 p. TrafikF. Om bilbälte inte används, exempelvis om ingen plats med bilbälte finns, så ska hjälm användas, 4 kap. 9 § 1 st. 2 p. TrafikF.

För mopeder klass I så får endast en passagerare följa med, om det finns en registrerad och avsedd plats. Det kommer alltså inte uppkomma en situation där ni är tre passagerare i mopedbilen. Mopedbilar ska dessutom utrustas med bilbälten, 18 kap. 1 och 2 §§ Trafikverkets föreskrifter 2003:24.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare