FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/12/2017

Avvisa personer från sjukhus

Hej,

Vi jobbar som vakter på ett sjukhus och har problem med att folk laddar sina mobiltelefoner (detta är inga engångsföreteelser utan är samma individer ständigt som sitter där dag ut och in, utan att söka vård) olovligt i vägguttag vid sjukhuset entréer. Jag fick tipset att vi kunde säga till dem för olovlig kraftöverföring men när jag googlade på det så var det el av större volym/mängd såsom att ladda upp ett hus/lägenhet osv. En annan kollega nämnde bedrägligt beteende, men jag undrar om det går att säga till dem ifall det inte finns någon förbudsskylt rent juridiskt, eftersom min granne som är polis sa innan i ett annat ärende att allt som inte är förbjudet är tillåtet enligt svensk lag. Hur ser ni på det hela?

Allt gott!

//D.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Ett sjukhus är ingen allmän plats och tillträdet kan därmed regleras av föreståndaren för verksamheten så länge detta inte bryter mot andra bestämmelser, exempelvis diskrimineringslagen.

Eftersom sjukhuset och dess utrymmen är avsett för människor som har ärenden där samt deras anhöriga så bör ni kunna avvisa obehöriga på denna grund. Detta är låter för mig av vikt för säkerheten och tryggheten hos patienter och deras anhöriga. Se om det eventuellt inte redan finns angivet i era ordningsregler (exempel här) och om det inte finns så kan ni ta upp frågan internt och diskutera hur ni vill hantera det.
Även om ni har möjlighet att avvisa dessa människor kan det vara av intresse att göra det så snyggt som möjligt. Exempelvis kan ni börja med att sätta upp skyltar/lappar och hänvisa till dessa när ni avvisar personerna.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Mvh,

Johan LucaRådgivare