FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/04/2019

Avtalsvillkor om uppsägningstid

Hej!

Jag står på ett stall med min häst och nu ska jag och min kompis flytta till ett annat stall och vi undrar vad som gäller.

I kontraktet står det så här: "Uppsägning kan ske till månadsskift som inträffar minst en månad från uppsägningen"

Vad vill veta är om vi säger upp oss den 13 April måste vi betala för hela Maj också? För vi tänker på att det står 'kan ske' och inte att det står 'skall ske'

Mvh Natalie och Matilda

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline!

Den här typen av uppsägningsvillkor är mycket vanliga. Användningen av uttrycket "kan ske" får i det här sammanhanget förstås som att det reglerar under vilka förutsättningar en uppsägning kan göras enligt kontraktet. Det vill säga att kontraktet får lov att sägas upp men det kommer att fortsätta binda kontraktets parter fram till det månadsskifte som inträffar minst en månad från uppsägningsdagen.

Om kontraktet inte innehåller några andra villkor eller bestämmelser som talar om uppsägningstid så gäller detta. I ert fall innebär det att en uppsägning den 13 april skulle resultera i att kontraktet upphör att gälla den sista maj. Som utgångspunkt ska ni därför också betala för hela maj månad.

Man ska dock komma ihåg att om alla parterna i ett kontrakt är överens så kan man ändra på kontraktet. Med lite tur skulle ni alltså kunna komma överens med eran nuvarande stallvärd om att ni ska lämna tidigare än den sista maj i utbyte mot att inte behöva betala stallhyra för hela månaden. Stallvärden är dock inte skyldig att gå er tillmötes utan kan hävda att kontraktet ska gälla fram tills sista maj.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare