FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/09/2019

Avtalsvillkor ändrats utan medgivande

Hej!

När jag skrev på ett avtal med mitt tidigare gym som då hette L9 fitness så fick jag en personalrabatt på gymmet så mitt månadspris skulle bli 199kr/mån även efter bindningstiden har gått över till ett löpande avtal. 1 år senare köpte Nordic wellness upp klubben samt medlemsregistret. Då fick vi befintliga medlemmar information att våran priser skulle inte ändras. Nu 3 år senare upptäckte jag av en slump att dem har ändrat mitt pris till 399kr/mån för ca 3 månader sen, utan att informera mig angående prishöjningen.

Jag gick in på deras sida och läste igenom deras allmänna villkor och jag citerar

"Månadsavtalet via autogiro är skyddat mot alla slags höjningar under bindningstiden. Därefter kan prishöjning komma att ske. Eventuell prishöjning meddelas medlem minst 45 dagar innan den träder i kraft. Medlem kommer därmed ges möjlighet att frånträda avtalet. Om medlem frånträder avtalet p.g.a. prisändring eller ändringar i verksamheten som är till nackdel för medlem och ingen alternativ möjlighet ges, återbetalas eventuellt innestående belopp."

Med andra ord så har dem själva brutit mot deras egna villkor samt så jag har fått betala betydligt mer än vad jag skulle ha gjort utan förvarning..

Vad kan jag göra för att ändra detta? har jag möjlighet till kompensation och hur bestrider jag detta mot dem om dem inte kan svara på varför dem inte har förvarnat mig eller har något konkret svar?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga särskilda regler för hur man bestrider något utan det räcker alltså med att meddela företaget att du bestrider det belopp som dragits från ditt konto. Självklart är det bra ur en bevissynpunkt om du även gör detta skriftligt och uttryckligen uppger vem du är, hur det gått till och det du bestrider.

Många företag har automatiserade program som ändrar ett abonnemang vid ett nytt år till standardavtalet. Eftersom du inte fått ta del av och godkänt de nya avtalsvillkoren så är de skyldiga att erlägga det belopp som överstiger det överenskomna om de inte kan visa att du tagit del av villkoren och antingen godkänt dem eller förhållit dig passiv vilket gjort att det inneburit att avtalet accepterats av passivitet, alltså att du inte aktivt sagt bort de nya avtalsvillkoren. Men det är ett senare problem, företaget kanske inte ens vet om att det finns ett problem så börja där och meddela kundtjänst!

Hoppas du fått lite hjälp på vägen och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare