FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/08/2018

Avtalsparter i ett hyreskontrakt

Hej min pojkvän står på sitt hyreskontrakt tillsammans med sin mamma, kan han ändra så att bara han står på kontraktet och inte även sin mamma?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns i allmänna avtalsrättsliga principer. Principen pacta sunt servanda innebär att avtal ska hållas. Det går med andra ord inte att ändra avtalets innehåll om inte samtliga parter är överens om att det ska förändras. I det här fallet krävs det att hyresvärden godkänner att endast en person står på hyreskontraktet samt att pojkvännen och hans mamma är överens om att han ensamt ska stå på kontraktet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare