FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga16/08/2015

Avtalsingående med omyndig person

Min son som är 17 år har på eget bevåg skrivit på ett avtal på ett gym med bindningstid 2 år. Han ångrade sig ganska snart och gick dit för att säga upp det. Ägaren gick dock ej med på det utan hävdade att alla över 16 år får teckna medlemskap hos dem. Hur ska vi gå vidare med detta? Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som är under 18 år är omyndig. En person som är omyndig får inte ingå avtal utan samtycke från föräldrar. Detta gäller oavsett vad gymmet har för villkor. Så länge hans föräldrar inte har samtyckt till medlemskapet, vid tiden för tecknandet liksom ett senare samtycke, är avtalet ogiltigt. Gymkortet eller liknande ska återgå till gymmet och eventuella pengar eller kreditåtaganden ska också återgå till din son. Den tid som har förflutit från medlemskapets tecknande fram tills nu, ska dock din son betala för eftersom han har haft nytta av det.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med gymmet och framför att de har ingått ett avtal med en minderårig utan samtycke från föräldrar. Framför att avtalet är ogiltigt om ni inte samtycker till det. Vid behov kan du hänvisa till 9 kap. 6 § och 7 § föräldrabalken (1949:381). Ta gärna kontakt med chefen om de inte går med på det.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare