FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/06/2020

Avtal som reglerar vinster i relationer

Hej, jag och min tjej håller på att jobba på två större tomter och avstycker dom til 5 mindre tomter vilket vi kommer att sälja vidare när dom är klara och få lite vinst förhoppningsvis.

Alla tomter står på tjejens namn och vi vill därför skriva ett avtal som garanterar att jag kommer att få min del av vinsten (vinsten ska delas jämnt på två personer, jag och min tjej) så klart kommer vi att reducera alla kostnader som vi har lagt på tomterna innan vi räknar upp vinsten vilket jag kommer att få hälften av.

Nu är min fråga vad skulle ett sådant avtal kosta? Är det bara hos advokater man skriver sådana avtal eller finns det andra alternativ?

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kom till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar dels över avtalet och kostnaderna.

I fråga om avtalet - så råder avtalsfrihet, d.v.s alla typer av avtal kan inträdas och skrivas. Ni skulle kunna använda en avtalsmall som man kan hitta på nätet och sedan skriva de villkor ni är nöjda med.

Det skulle kunna vara något i stil med att ni radar upp att vinsten av tomterna ska delas, men att kostnaderna räknas av först.

Men utöver det, avtal är endast direkt nödvändiga vid konflikt. Om du har tillit till din flickvän så kan det tänkas att det inte behövs ett avtal.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare